Elektrické Stroje a Pohony
č. předmětu: 2141505

 

přednášející - program přednášek - cvičící v laboratořích - program laboratorních cvičení - podmínky pro udělení zápočtu - referát - hlavička referátu - program přednášek a cvičení ve formátu pdf k tisku

požadavky ke zkoušce: prof. Uhlíř        

Program přednášek:

téma

1.

SKM. Třífázové obvody, el. síť. Elektrické výkony P,Q,S, cosf a kompenzace účiníku

2.

Magnetické obvody a feromagnetické materiály, silová charakt. DC a AC elektromagnetů
3. Transformátor, princip, teorie, náhradní schéma, fázorový digram, Chod naprázdno a nakrátko, zatížený transformátor. Návrh přístrojového transformátoru.
4. Třífázový transformátor, hodinový úhel. Měřící a speciální transformátory
Princip asynchronního motoru, provedení, parametry
5. Teorie asynchronního motoru, náhradní schéma, rozdělení ztrát
6. Momentová charakteristika asynchronního motoru. Asynchronní generátor a brzda.
7. Rozběh a řízení rychlosti asynchronních motorů. Jednofázové asynchronní motory.
8. Stejnosměrný stroj, princip, zákl. rovnice, náhradní schéma, rekce kotvy.
9. DC motor cize buzený, paralelní a sériový, momentové charakteristiky. Rozběh. Jednofázový komutátorový motor.
10. Řízení DC motorů z polovodičových měničů, Ward-Leonardova skupina a trakční pohony.
11. Synchronní stroj, charakteristiky a parametry. Reluktanční a krokové motory.
12. Základy elektroenergetiky, záložní zdroje
13. Rozvodné el. sítě a přístroje v nich
   

 

Přednášející:

Prof. Ing. Ivan Uhlíř, DrSc. Par. A
Doc. Ing. Jan Chyský, Csc. Par. E
   

 

 


Program cvičení:

  Téma

garant

1.

Opakování bezpečnosti práce - PŘEZKOUŠENÍ. Kontrola zápisu v indexu. Měření ve střídavých obvodech efektivní hodnota st. proudu

VL

2.

Měření LC a měření a výpočet fázorů v el. obvodu.SKM Šý

3.

Měření 1 fázového výkonu, vč. neharmonických průběhů.

Šý

4.

Měření třífázového výkonu

NM

5.

Magnetické obvody, charakteristika elmagnetu.

VL

6.

Měření 1f. transformátoru, naprázdno, nakrátko, zatěžovací char.

Šý

7.

Asynchronní motor, svorkovnice, statorový odpor.
Měření naprázdno a nakrátko.

NL

8.

Měření momentových char. asynchronního motoru.

NL

9.

Měření frekvenčně řízeného asynchronního motoru.
1f. motor asynchronní a komutátorový.

NL

10.

Napěťové řízení asynchronního motoru. Soft starter. Stykačová automatika a programovatelné relé.

VL

11.

Zatěžování stejnosměrných strojů – mechanické charakteristiky cize buzeného a sériového motoru.

Šý

12.

Regulační charakteristiky cize buzeného DC motoru napájeného z pulzního měniče. Zápočet.

NJ

13.

Měření na synchronním stroji. Naprázdno, nakrátko, fázování, zatěžování. Zápočet

NL

 

   

 

Cvičící v laboratořích

Interní učitelé    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Externí učitelé  
Doc. Ing. Jan Chyský, CSc.

Chy

Doc. Ing. Zdeněk Buřič, Csc.

Bu

Prof. Ing. Jaroslav Novák, CSc.

NJ

Ing. Jaroslav Cerman Cer
Ing. Lukáš Novák, Ph.D.

NL

Ing. Horáček František Hor
Ing. Marti Novák, Ph.D.

NM

Ing. Daniela Kunzová, Csc.

Doc. Ing. Stanislava Papežová, Csc.

Pap

Ing. Jaroslav Páč

Páč

Doc. Ing. Jiří Šťastný, Csc.

Šý

   
Prof. Ing. Ivan Uhlíř, DrSc. Uh    
Ing. Josef Vlček, Csc.

Vl

   
Prof. Ing. Jaromír Volf, DrSc.

Vo

   
       

 

 

Podmínky pro získání zápočtu z předmětu Elektrické stroje a pohony.

 

  1. Účast na cvičeních. Nahrazují se i omluvené neúčasti. Neúčast je třeba nahradit buď na odpovídajícím cvičení s jinou skupinou, nebo není-li to již možné pro skončení úlohy, cvičící zadá náhradní domácí práci - referát.
  2. Posluchač musí na každé cvičení přijít připraven v rozsahu instrukci uvedených v odkazu u příslušné úlohy. Zejména musí být schopen nakreslit schéma zapojení měření a vysvětlit jeho princip. Asistent připravenost posluchačů kontroluje, nepřipravené posluchače ze cvičení vykáže. Jako doplňkový zdroj k přípravě doporučujeme skripta Uhlíř a kol: Elektrické stroje a pohony a některé partie ze skript Elektrické obvody a elektronika.
  3. Posluchač před odchodem z laboratoře musí dát asistentovi parafovat naměřené hodnoty.
  4. Posluchač musí odevzdat alespoň jeden zadaný referát, ostatní měření musí mít zpracována v pracovním sešitě a dále musí odevzdat všechny domácí práce uložené asistentem. Na obsah těchto materiálů může být dotázán při zápočtu.
  5. Zápočet udílí určený pedagog ( obvykle pravidelný cvičící), v zápočtovém týdnu a ve vypsaných náhradních termínech.

 

REFERÁTY.

Jsou základní přípravou na bakalářskou práci a hlavně na další praktickou činnost po absolvovaní. Jak ukazují bakalářské a diplomové práce, obhajoby i další činnost absolventů, úroveň grafického i slovního vyjadřování posluchačů je všeobecně neuspokojivá. Proto věnujte referátům patřičnou pozornost a to i po gramatické stránce.

Referát se třeba odevzdat asistentovi na následujícím cvičení, pokud neurčí cvičící jinak. Asistent vyznačí chyby a studentovi vrátí. Opravené referáty student předloží u zápočtu a u zkoušky. Referáty s hrubými chybami asistent nepřijme a je nutné je po opravě znovu předložit ke kontrole. Ostatní chyby je nutné opravit do konce semestru - zápočtu.

Osnova referátu a poznámky k jeho zpracování:

 

  1. Hlavička nejlépe rámeček s názvem úlohy, datum měření a odevzdání, identifikací posluchače.
  2. Úkol měření. Je definován v podkladech na http://elektro.fs.cvut.cz
  3. Teoretický princip úlohy. Stručně a výstižně, vlastními slovy na 10 až 15 řádcích. Výchozí vzorce pro zpracování.
  4. Schéma zapojení, náčrt uspořádání přípravku pro měření. Vlastnoručně kreslené, stačí od ruky tužkou. Dodržte přibližně měřítko. ÚČELEM JE NAUČIT SE KRESLIT A ROZUMĚT SCHÉMATU, PROTO SE KOPÍROVANÉ OBRÁZKY Z PODKLADU NA SÍTI NEPŘIPOUŠTÍ.
  5. Identifikace přístrojů a měřeného objektu, typ, rozsahy (použité podtrhnout), spotřeba, výr. číslo.
  6. TABULKA naměřených a zpracovaných hodnot např. Excel.
  7. Příklad výpočtu jednoho řádku ( sloupce).
  8. Grafické znázornění. Pozor na vyznačení měřítek a veličin na osách. Pozor na správné prokládaní křivek body. Použití Excelu je přípustné a žádoucí, budou-li křivky vzhledem k charakteru měření správně proloženy.
  9. ZHODNOCENÍ MĚŘENÍ. Konkrétně k provedenému měření, posoudit jeho věrohodnost, vyhodnotit přesnost. Pokud nevychází pokusit se najít příčinu chyb. Zdůvodnit, když nebylo splněno celé zadání.

Referát vypracovává každý student samostatně. Každý student vypracovává referát alespoň na jedno téma.
Tématem se rozumí např. Transformátory, Asynchronní motory, Stejnosměrné stroje atd. Referát obsahuje všechna cvičení, všechna měření a příklady ke zpracovávanému tématu.